Вредно ли е да паркираме само на „скорост“ и още митове за ръчната спирачка

Има причина производителите да продължават да я слагат в колите

Мартин Дешев,
ръчна спирачка

iStock

Р ъчната спирачка, често наричана още аварийна спирачка, е един от най-простите компоненти във всяко превозно средство, но въпреки това остава заобиколена от объркване и митове. Много шофьори се чудят дали е вредно да паркират, без да я използват, дали автомобилите с автоматична скоростна кутия все още се нуждаят от нея или дали използването ѝ може да повреди основните спирачки. В действителност истината е много по-ясна: ръчната спирачка е от съществено значение и пренебрегването ѝ може да причини проблеми, които може би не очаквате.

Паркирането без ръчната спирачка пренася цялото тегло на автомобила върху трансмисията. С течение на времето това допълнително натоварване може да причини преждевременно износване или дори счупване на компоненти, особено ако често се паркира по наклони. Използването на ръчната спирачка премахва това натоварване, като механично блокира задните колела, което прави паркирането по-безопасно и по-стабилно.

Дори на равен терен, разчитането само на „P“ при автоматична скоростна кутия не е добра идея. Ако колата бъде бутната (например, някой „маневрист“ я закачи), режимът за паркиране абсорбира удара. При задействана ръчна спирачка, колелата поемат тази сила. Това е малък навик, който предотвратява големи разходи за ремонт.

При автоматична скоростна кутия, настройката "Паркиране" задейства малък метален компонент. Това е малък щифт, който се поставя в прорез на зъбно колело вътре в трансмисията, като ефективно я заключва, за да предотврати завъртането на колелата.

Ако паркирате без ръчната спирачка, цялата тежест на колата е върху този малък щифт. На равен терен това може да не е чак такъв проблем, но дори при лек наклон подлагате щифта и цялата трансмисия на значително натоварване. Това често води до рязкото „тракане“, което усещате при превключване от паркинг – ясен знак, че щифтът се затруднява да се освободи под товар.

Ръчната спирачка е все още от съществено значение, особено по наклони, за тежкотоварни превозни средства или при паркиране в оживени зони, където могат да възникнат случайни бутания. Затова и някои автомобили с електронна ръчна спирачка я активират автоматично при паркиране.

Правилно функциониращата ръчна спирачка няма да повреди нищо. Системите на ръчната спирачка са отделни от основната спирачна система и техните механични части са конструирани за задействане по време на паркиране. Повреди възникват само ако спирачката е оставена частично натисната по време на шофиране – нещо, което до голяма степен се предотвратява в съвременните автомобили благодарение на алармите и електронните системи.

Електронните ръчни спирачки изпълняват абсолютно същата функция като традиционните – те просто се активират чрез електромотор, вместо чрез жило. Те са също толкова надеждни, често по-здрави и включват предпазни механизми, които предотвратяват неправилна употреба (опити за дрифтове например).

Жилата и механизмите на ръчната спирачка са проектирани за статична употреба и рядко се износват от редовното им прилагане. Всъщност е точно обратното: липсата на употреба е вредна. Жилата и лостовете на ръчната спирачка, които стоят неизползвани, особено във влажен или солен климат, са склонни към заклинване, ръждясване и неизправност. Редовната употреба поддържа механизма смазан и функционален, гарантирайки, че работи, когато наистина имате нужда от него.

Въпреки че системата може да се използва като резервна, ако основните хидравлични спирачки се повредят, основната ѝ предназначена функция е да държи автомобила неподвижен, когато е паркиран. Използването ѝ с висока скорост в реална аварийна ситуация е опасно, тъй като може да блокира задните колела и да причини подхлъзване.

ръчна спирачка автомобили коли